Pozycjonowanie lokalne – czy mi się to przyda?

Prowadzisz salon fryzjerski, studio kosmetyczne, pizzerię, a może warsztat samochodowy? Taki rodzaj działalności wymaga osobnego podejścia w kontekście promocji (innego niż w przypadku sklepu internetowego). Z pewnością część klientów trafia do Ciebie przez Internet. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu tego odsetka (a zapewniamy, że jest to możliwe!), to koniecznie musisz zapoznać się z tym artykułem. Powiemy Ci, dlaczego pozycjonowanie lokalne sprawdzi się doskonale w Twoim przypadku oraz jakich korzyści możesz się spodziewać.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Zacznijmy od odpowiedzi na to pytanie. Pozycjonowanie lokalne to prowadzenie działań SEO, które mają na celu poprawienie widoczności strony internetowej w odniesieniu do konkretnego obszaru geograficznego. Chodzi o wdrożenie takich działań, które spowodują, że Twoja strona (promująca Twój biznes) będzie wyświetlała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google.

Jeżeli chcesz pozyskiwać klientów, którzy znajdują się w bliskim otoczeniu Twojego biznesu (lokalu), musisz pojawiać się w wynikach zapytań odnoszących się do Twojej lokalizacji (miejscowości, dzielnicy czy też regionu).

Jak zapewne wiesz, Google chce, aby wyniki wyszukiwania jak najbardziej odpowiadały potrzebom klientów, związanym z konkretnym zapytaniem. Oznacza to, że w okienku wyszukiwarki nie trzeba nawet wpisywać nazwy miejscowości i dzielnicy, aby otrzymać rezultaty adekwatne do obecnej lokalizacji. Jeżeli zatem pozycjonujesz lokalnie swoją działalność, pojawi się ona wysoko w wynikach wyszukiwania osób, które znajdują się w Twoim bliskim otoczeniu, a niekoniecznie podały w zapytaniu lokalizację, która je interesuje. Tak działa magia wyszukiwania w sieci i właśnie w ten sposób możesz skutecznie pozyskać klienta, który akurat szuka usług i produktów w Twojej okolicy.

Korzyści pozycjonowania lokalnego

To jest moment na to, by powiedzieć, co daje pozycjonowanie lokalnych biznesów. Przede wszystkim – przewagę konkurencyjną. Jeżeli będziesz dobrze widoczny, dajesz sobie szanse na to, że potencjalny klient trafi w pierwszej kolejności do Ciebie, a nie do Twojej konkurencji z ulicy obok.

Kolejną kwestią jest to, że działając na dość zawężonym obszarze, nie masz potrzeby promować się na dużym terenie. Niewiele osób uda się w podróż z Gdańska, aby skorzystać z usługi fryzjera w Krakowie, prawda? Do mechanika w Kielcach też nie przyjedzie kierowca, któremu zepsuł się samochód pod Szczecinem. Oprócz mechanika czy fryzjera, można tu wymienić między innymi lekarzy, prawników, kancelarie notarialne, optyków, zakłady kosmetyczne lub fotograficzne.

Jeśli oferujesz usługi lokalnie, skup swoje działania promocyjne na najbliższym otoczeniu firmy, ponieważ ma to największy potencjał.

Takie podejście jest po prostu bardziej racjonalne i ekonomicznie uzasadnione. Nie wiem, czy wiesz, ale z reguły usługi pozycjonowania lokalnego są tańsze od pełnego pozycjonowania witryny internetowej. Na Twoim miejscu – prowadząc stacjonarny biznes – zdecydowalibyśmy się właśnie na formę lokalną SEO.

Podstawowe kroki, czyli od czego zacząć …

Już wiesz, dlaczego pozycjonowanie stron internetowych jest tak ważne w kontekście lokalnym. Warto zatem dać sobie szanse na to, by być jak najbardziej widzialnym w sieci Google. Od czego zacząć?

  1. Stwórz wizytówkę swojej firmy w Google Moja Firma. Im więcej informacji podasz, tym lepiej. Najważniejsze są dane teleadresowe oraz określenie obszaru działania. Istotny jest również opis firmy, którym zachęcisz swoich potencjalnych klientów oraz przedstawisz im się.
  2. Umieść dane teleadresowe firmy w katalogach branżowych oraz serwisach ogłoszeniowych. Im większa jest ilość miejsc, w których znajdują się Twoje dane, tym lepiej jesteś pozycjonowany w wynikach wyszukiwarki Google. No i klienci łatwiej Cię odnajdą.
  3. Podobnie jak w pełnym SEO, w pozycjonowaniu lokalnym szalenie istotne są linki, które prowadzą do Twojej strony. Skoro działasz lokalnie, postaraj się również o linkowanie z lokalnych serwisów. Może to być serwis informacyjny, blog o lokalnej tematyce czy oficjalna strona regionu lub miasta.
  4. Zadbaj o kondycję SEO swojego serwisu internetowego. Ważne, aby strona, na którą przekierujesz swoich potencjalnych klientów była użyteczna, przyjazna i zgodna z zasadami SEO (jeśli chciałbyś sprawdzić, jak obecnie wypada Twój serwis w kontekście SEO, zapraszamy do przeprowadzenia bezpłatnego audytu).

Bądźmy w kontakcie

Masz pytanie dotyczące pozycjonowania lokalnego? Świetnie, napisz do nas! Chętnie odpowiemy.