Czy Content Marketing ma znaczenie w pozycjonowaniu?

Na ilu konferencjach słyszałeś, że Content Marketing to prawdziwy must-have strategii komunikacyjnej firmy? Oczywiście, my również się pod tym podpisujemy. Ale nie tylko dlatego, że dobry content buduje pożądany wizerunek marki. Do nas szczególnie przemawia to, jak Content Marketing wpływa na proces pozycjonowania. I od razu mały spoiler: wpływa. I to całkiem mocno wpływa.

Content Marketing – trochę od początku …

W ostatnich latach o Content Marketingu zrobiło się dość głośno. Content is king – zapewne kojarzysz, prawda? (PS. wiesz, że sformułowanie to pochodzi z 1996 roku? Tak, ma ono już ponad 30 lat – jego autorem jest sam Bill Gates). Ale do rzeczy.

Content Marketing to podejście marketingowe, które skupia się na edukacji odbiorców. To dostarczanie użytkownikom rzetelnych i merytorycznych treści. W jaki sposób? To wszystko zależy od Twojej kreatywności – sky is the limit, sam rozumiesz :). Do najbardziej popularnych rodzajów treści (form przekazu) można zaliczyć:

  • artykuły – w tym blog, wpisy sponsorowane w serwisach zewnętrznych,
  • poradniki oraz e-booki,
  • video,
  • webinary,
  • infografiki,
  • relacje na żywo,
  • podcasty.

Jeśli właśnie przeszło Ci przez myśl, że Content Marketing wymaga sporej uwagi i czasu, to tak, masz rację. To ten rodzaj działań komunikacyjnych, do którego należy się po prostu przyłożyć. Ale prowadzony z należytą uwagą i w systematyczny sposób przynosi wspaniałe rezultaty! Marketing treści (bardzo lubimy to polskie sformułowanie!) to potężna broń w rękach nowoczesnych marketerów.

Co daje marketing treści?

Z pewnością łebscy prelegenci ze wspomnianych na wstępie konferencji wielokrotnie podkreślali korzyści, jakie niesie ze sobą odpowiedni Content Marketing. Ale pozwól, że w kilku żołnierskich słowach podkreślimy tylko te, które my w zespole najbardziej cenimy.

Dzięki odpowiedniej strategii Content Marketingowej docierasz do właściwego segmentu potencjalnych klientów, budujesz świadomość swojej marki (i generalnie świadomość tego, że istniejesz w całym „czerwonym oceanie”) oraz systematycznie generujesz zapotrzebowanie na swoje usługi / produkty (z ang. demand generation). Krótko mówiąc: poprzez materiały o charakterze edukacyjnym docierasz do grupy docelowej, edukujesz swoich potencjalnych klientów, a oni – dzięki zaufaniu, które budowałeś systematycznie – chętniej korzystają z Twojej oferty. Na tym się zatrzymajmy.

Rzeczony marketing treści, jak się okazuje, to również doskonałe narzędzie w kontekście pozycjonowania serwisu internetowego.

Jak Content Marketing wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?

Aby proces pozycjonowania przebiegał pomyślnie oraz aby Twoja strona mogła się cieszyć wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania w przeglądarce, Twój serwis musi być systematycznie zasilany treściami.

Pozycjonowanie potrzebuje treści. Content Marketing jest treścią. To niczym yin i yang marketingu internetowego.

Treści serwisu, artykuły blogowe, słowa kluczowe, video, zdjęcia. Pozycjonowanie bez contentu po prostu nie istnieje. A Google wprost uwielbia content – merytoryczny, rzeczowy i konkretny, systematycznie aktualizowany. Ba, Google tym bardziej uwielbia content, im bardziej doceniają go użytkownicy Twojej witryny (jednym ze wskaźników oceny witryny przez algorytmy jest czas spędzony na danej stronie przez użytkowników).

Content Marketing oraz pozycjonowanie to działania, które zmierzają do tego samego celu, czyli zwiększenia konwersji. Oba rodzaje działań są najbardziej skuteczne, gdy idą ze sobą w parze. Dlatego stawiając na Content Marketing zawsze pamiętaj o optymalizacji treści pod kątem SEO. Dbaj, aby materiały, które dostarczasz użytkownikom były rzeczowe i konkretne oraz napisane z myślą o nich. Internet rządzi się swoimi prawami – tu forma przekazu ma ogromne znaczenie. Używaj krótkich zdań, dziel tekst na akapity, stosuj nagłówki, wytłuszczenia i punkty.

3 elementy, które uatrakcyjnią Twój content i wpłyną na pozycjonowanie serwisu

Poniżej przedstawiamy Ci 3 proste zabiegi, które w naturalny sposób poprawią odbiór przygotowanego contentu, jak i skutecznie wpłyną na pozycjonowanie całego serwisu.

  1. Temat i słowa kluczowe – przed przystąpieniem do tworzenia contentu (np. artykułu) dokonaj wnikliwej analizy obecnych trendów. Sprawdź, czego Twoi użytkownicy szukają w sieci, co ich interesuje, z jakimi problemami się borykają. Niech Twój content będzie odpowiedzią na ich zapytania. Na tej podstawie przygotuj listę słów kluczowych. Pamiętaj, że marketing treści opiera się na wartościowym contencie, więc słowa oraz frazy kluczowe powinny być w naturalny sposób wplecione w tekst.
  2. Multimedia Content – grafiki, video, podcasty, webinary – tego typu materiały przyciągają wzrok i zatrzymują użytkownika dłużej na stronie. Umieszczając ciekawe materiały multimedialne zwiększysz również szansę na to, że user powróci na stronę, a może nawet zapisze się na Twój newsletter i zostawi swój adres mailowy…
  3. Linki w artykułach – tym sposobem wspierasz swoje wewnętrzne linkowanie. Dodatkowo, miej z tyłu głowy, że wartościowe artykuły mogą zostaną opublikowane na branżowych portalach. Link wpleciony w tekst, kierujący do Twojej strony, to szansa na uzyskanie dobrej jakości odnośnika, który będzie pozytywnie oceniony przez Google (i pozwoli nam na wypracowanie lepszej pozycji w wyszukiwarce).

Bądźmy w kontakcie

Masz pytanie dotyczące Content Marketingu lub pozycjonowania? Świetnie, napisz do nas! Chętnie odpowiemy.